8X97lK - 5 tips om om te gaan met verdriet (en verlies)

Volkan Olmez

Vorige week namen wij afscheid van onze poes Ethos. Ethos is verhuisd naar een boerderij waar ze de hele dag buiten kan lopen. Dat is voor Ethos heel erg fijn maar wij hebben erg veel verdriet dat we afscheid hebben moeten nemen van ons huisdier.  Verdriet vind ik de moeilijkste emotie om mee om te gaan. Ik heb in mijn leven al veel verdriet gehad om dierbaren die ik door de jaren heen ben verloren maar iedere keer blijft omgaan met verlies en verdriet moeilijk. Geen enkel verlies is het zelfde en geen enkele soort verdriet is het zelfde. Toch zijn er een aantal dingen die mij helpen bij het verwerken van mijn verlies. Hoewel ik de onderwerpen op mijn blog graag luchtig houd wil ik vandaag toch een serieuzer onderwerp aansnijden en daarom geef ik je vandaag deel ik vijf tips om met verdriet na verlies / afscheid om te gaan.

Vooraf even een kleine disclaimer: ik ben geen psycholoog of specialist in het verwerken van verlies dan wel omgaan met verdriet. Ik spreek uit mijn eigen ervaring en deel graag een aantal tips met je die voor mij werken.
.

Je verdriet mag er zijn

Wat mij betreft is dit de aller belangrijkste tip die ik je kan meegeven. Herken en erken je verdriet. Er wordt wel eens gezegd dat je verdriet pas kunt verwerken als je het erkent. Je verdriet mag er zijn. Je hoeft je emotie niet te verbergen. Niet voor jezelf, en ook niet voor anderen. Het is helemaal niet erg om verdrietig te zijn. Wees niet bang om je verdriet te uiten. Laat je tranen stromen, stomp in je kussen, sla met de deuren of schreeuw zo hard als je kan. Iedereen uit zijn verdriet op een andere manier en dat is oké. Er is geen goede of foute manier op je verdriet te uiten.

.

Neem de tijd

Gun jezelf de tijd om verdrietig te zijn. Zoals ik al zei, voor iedereen is verdriet anders. Er zijn geen richtlijnen voor verdriet. Als jij drie dagen nodig hebt om je verdriet te uiten en een plekje te geven dan neem je er drie dagen voor. Heb je twee weken nodig om je verdriet te uiten dan is dat ook goed. Tijd heelt alle wonden.

.

Deel je verdriet

Het kan enorm opluchten om je verdriet te delen met anderen. Hoewel iemand anders je verdriet niet kan voelen, kunnen mensen je wel een hart onder de riem steken. Doe je verhaal bij je partner, vrienden of familie en ventileer je verdriet. Je zult merken dat het delen van verdriet enorm kan opluchten. Wees wel bedachtzaam bij wie je je verdriet deelt. Deelje verdriet niet met mensen die je niet begrijpen, dat werkt namelijk averechts. Als je je verdriet niet in je directe omgeving kunt delen kun je er ook voor kiezen om een bezoek te brengen aan je huisarts, psycholoog of een coach. Kies altijd iemand waarbij jij je vertrouwd voelt.
.

Zorg voor afleiding

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je verdriet wegstopt maar het kan wel heel erg helpen om je gedachten te verzetten. Blijven zwelgen in verdriet en zelfmedelijden doet geen enkel mens goed. Probeer om jezelf af te leiden. Dat kan door heel simpele dingen. Maak een mooie wandeling om je hoofd leeg te maken, doe aan yoga of ga lunchen met een vriend(in). Kies voor een activiteit waarbij je je verdriet een plekje kunt geven en tegelijkertijd ruimte kunt maken voor positieve emoties. Ik ben persoonlijk een groot voorstander van wandelen, muziek luisteren en yoga.

.

Koester mooie momenten

Het hebben van verdriet na een verlies is enorm moeilijk. Het verlies van een dier of dierbare zit vers in je geheugen en lijkt in tijden van verdriet de enige herinnering die je hebt. Probeer te denken aan fijne momenten, aan mooie of grappige momenten en koester die mooie herinneringen. Als je bang bent om de fijne momenten (samen) te vergeten kun je proberen de herinnering ‘tastbaar te maken’. Draai een nummer dat je doet denken aan je huisdier of dierbare of laat een mooie foto afdrukken en geef deze een mooie plek in je kamer.

.

.

.

Omgaan met verdriet is een heel persoonlijk traject en iedereen doet dat op zijn / haar eigen manier. Ik probeer mijn verdriet te verwerken conform de bovenstaande punten. Afscheid nemen van onze poes Ethos was voor mij ontzettend moeilijk en ik heb daar veel om gehuild. Ik heb mijn verdriet gedeeld met mijn man, familie en vrienden en heb mooie herinneringen opgehaald door oude foto’s te bekijken. Afleiding zoeken heeft mij erg geholpen. Dat deed ik door (in gefrustreerde toestand) mijn huis op te ruimen en schoon te maken en mijn verdriet van me af te schrijven. Ik zal heus de komende weken af en toe nog een traantje laten maar ik probeer ook positief te blijven en te kijken naar de toekomst.

Heb jij wel eens verdriet gehad n.a.v. verlies? Hoe ging je daar mee om? 

3 Responses to 5 tips om om te gaan met verdriet (en verlies)

  • Dankjewel voor de tips! Ik ben een paar maanden geleden mijn hondje verloren en heb er nog steeds een beetje moeite mee.

  • bij rouw en verlies moet je er simpelweg door heen gaan om verder te komen. door alle pijn en andere emoties <3 het is altijd okay om te voelen en er van te groeien en sterker te worden. verlies blijft eenmaal een niet leuk iets, maar is helaas een erg groot deel van het leven.

  • Fijne tips! Fijn dat je ze met ons deelt. Helaas heb ik ook vaak verdriet meegemaakt en dat blijft moeilijk en pijnlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Hee, hoi! Leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog Prisje.nl. Ik ben Priscilla, 26 jaar en hou van schrijven, lezen, muziek, vinyl (verzamelen), concerten, festivals, kleding, make-up, koken, mijn huisdieren, reizen en vele andere dingen. Op dit blog schrijf ik met regelmaat over alles dat mij interesseert. Enjoy!

Follow Follow my blog with Bloglovin

S O C I A L M E D I A
I N S T A G R A M
Archief